Stålkonstruktioner

Stålkonstruktioner

Vi erbjuder sedan många år tillbaka logistiktjänster för stålkonstruktioner. Därför vet vi också att Polen är en av de viktigaste leverantörerna av stålkonstruktioner till Skandinavien, Det går inte att förbise, att framgång i din bransch även omfattar större efterfrågan efter logistiktjänster. Stålkonstruktioner karäktiseras av att de oftast kräver dispensfrakt och intermodala transporter med tanke på färjeöverfarter.

Vad bör man lägga särskild vikt vid vid transport av stålkonstruktioner:

  • Planera transporten redan på upphandlingsstadiet

Förutom projektering och produktionssättning är det värt att tanka på transporten från första början. Standard inom överdimensionerade frakter – särskilt inom infrastrukturprojekt – är rådgivning och tätt samarbete med producenten redan på planeringsstadiet. Att ta in experter på transport vid upphandlingen kan möjliggöra en uppdelning av konstruktionen i segment. Det i sin tur betyder, att transportprocessen blir optimerad – och desto viktigare för producenten – förstärker anbudet och i många fall leder till att man vinner upphandlingen.

  • Rätt typ av transport

Grunden i att välja rätt transportmedel är gå igenom hela lastspecifikationen. I synnerhet är det rekommenderat att ha korrekta tekniska ritningar med rätt mått och värden. Att skippa vissa, till synes oviktiga detaljer kan inte bara försvåra, utan omöjliggöra transporten, exempelvis information kring stöd-, eller lyftpunkter. Återkommande missar kan rendera i otrevliga överraskningar vid genomförandet av transporten.

  • Färjeöverfarten – utmaning även för de basta

Att organisera färjeöverfarten, kräver tätt samarbete med rederiet när det gäller individuell lastning, hantering av lastramp och visir och iordningställande och stuvning av däcksyta för att kunna lasta överdimensionerad transport.

  • Innovationer och kreativ problemlösning

Ibland kan innovativ problemlösning och annorlunda metoder leda till att man undviker onödiga kostnader. Här handlar det inte om tekniska innovationer eller utbyggda it-system. Till exempel, vid frakt av tunga, 5 meter breda stålplattor som används vid brobyggen behövs det dispensfrakt. Den betydande bredden kräver demontering av infrastruktur längs färdvägen, och kan begränsa möjligheten till färjeöverfart. Det i sin tur gör att kostnaden skjuter i höjden och transporten tar betydligt längre tid. Samtidigt går det att använda specialtillverkade bockar, som att totalbredden minskar från 5 till 3,7 meter. På så sätt kan man klara av färdvägen utan inverkan på infrastrukturen.

 

 

Transport Case

Överdimensionerad last

Komplett cykel-, och gångbro, som blev färdigmonterad mitt i Malmö.

Dimensioner

  • Längd: 33 m,

  • Bredd: 6,5 m

  • Vikt: 48 ton

Rutt

Gdynia, Polen –> Malmö, Sverige

Allt som allt 700km

  • 480 km på sträckan Gdynia – Świnoujście

  • 180 km över Östersjön (färja Świnoujście – Trelleborg),

  • 36 km mellan Trelleborg och Malmö.

Utrustning för uppdraget

  • Dragbil Volvo FH16 6x4, 660hk och en tillåten maxvikt på ekipaget på 120 ton.

  • 6axlad, förlängningsbar trailer med hydraulisk upphängning och styranordning av märket Nooteboom. Maximalt utdragen är den nästan 42m lång, men denna gång räckte det med 16 extrameter.

Total längd inklusive last var 39m och totalvikten 84 ton.

 

Hinder, som behövde övervinnas…

    • Vägtullsramper på infarten till motorväg A1, dessa fick delvis demonteras för att möjliggöra genomfart

    • Rondeller, som klarades av körandes motströms

    • Järnvägsviadukten i Jastrowie (Rv22) – att ta sig under denna krävde precision och tålamod, då det skiljde centimeter mellan last och viadukt.

    • Trånga korsningar på mindre orter, vilket krävde att vi använde av oss av de fjärrstyrda hjulen på trailern.

    • Hamnområdet i Świnoujście där hindren utgjordes av konstruktioner i hamnen och pelare till gångbroar. Även här var ”på håret” på flera ställen.

    • zjazd z rampy promowego w Trelleborgu - wyjazd z promu pod kątem 90 stopni w lewo, co przy takiej długości zestawu wymagało skrupulatnej precyzji od kierowcy i pilotów.

    • Nerfart från färjerampen i Trelleborg – en 90 graderskurva, vars radie vid den här längden på ekipage kräver en del av chauffören.

    • Genomfart genom Malmös förorter in till centrum – ett flertal rondeller och korsningar med refuger och trafikljus skulle övervinnas.

Väl framme på plats för avlastning krävdes en 90 graders backning

 

Alla strapatser och svåra moment kan följas i nedanstående videoklipp:

 

Är optimering av logistiklösningar viktigt för dig?

Fråga om din frakt

Hur kan vi hjälpa dig?